האמן תומר פרץ המוזיקאי יוסי מזרחי מעלים מופע מולטימדיה ראשון מסוגו בגלריה במרכז העיר. שווה בדיקה.
DOUBLE EXPOSURE, היא תערוכת מיקס מדיה דו חושית מסקרנת של צפיה ושמיעה העומדת להתרחש בקרוב OURO Studio במרכז לוס אנג׳לס. מאחוריה עומדים שתי דמויות מוכרות מעולם האומנות והמוזיקה. האמן הישראלי אמריקאי תומר פרץ שמתגורר כבר שנים רבות בלוס אנג׳לס, ויוסי מזרחי, מוזיקאי ישראלי (׳הקולקטיב׳) שעבר להתגורר בעיר המלאכים לפני שלוש שנים יחד עם נינט טייב, (נינה – איך שקוראים לה החבר’ה) בת זוגתו שכולנו מכירים היטב.
לוס אנג׳לס איננה זרה למזרחי. בגיל 18 התגורר כאן כשלמד ב- אל איי מיוזיק אקדמי. בהמשך חזר לישראל והחל ליצור ולהופיע עם להקתו ״הקולקטיב״. מידי פעם עשה גיחות לעיר המלאכים להופיע עם ׳הדג נחש׳ ועם נינט. את פרץ הכיר את דרך חברה משותפת. הכימיה הייתה טובה ופרץ הספיק לצייר אותו כמה פעמים כחלק בפרויקטים אישיים.
מזרחי מספר שלפני קצת יותר משנה פנה אל פרץ שיתעד אותו במצלמתו מהרגע שהוא מתעורר. הוא נתן לו מפתח לביתו וביקש ממנו שיגיע אליו בשש בבוקר ויוציא את התמונות האותנטיות ביותר כשהוא ונינה עדיין ישנים במיטתם. פרץ הגיע, אך שכח את הסוללות למצלמה הדיגיטלית שלו. הוא תפס מצלמת פילם ישנה שהייתה זרוקה בסלון של מזרחי ( חובב רטרו ידוע) והחל לתעד בעזרתה את שגרת הבוקר של האובייקט שלו. ״כשראיתי את התוצאות ידעתי שחייבים לעשות עם זה משהו. זה היה כל כך אמיתי, מחוספס ולא מתיימר.״ מספר מזרחי. מכאן נולד הרעיון להקים מייצג אומנותי מוזיקלי כמו שלא ראיתם בעבר.
״חשיפה כפולה״ שתעלה ב- 23-24 במרץ, מחברת את הסיפור האישי של השניים באמצעות, ציור, צילום, מוזיקה ועוד אלמנטים מיוחדים שלא נחשוף כרגע כדי לא להרוס את החגיגה.
יוסי אתה מוזיקאי ותומר אתה צייר איך נוצר החיבור ביניכם?
תומר: ״אני מצייר מוזיקאים כבר שנים. האומנות שלהם מסקרנת אותי. עשיתי עבדות של המון אמנים ביניהם רמי פורטיס מישראל. כשיוסי ונינה עברו לגור באל איי חברה משותפת הכירה ביננו. נדלקתי עליו כשראיתי אותו על במה. ציירתי וצילמתי אותו פעם אחת ומאז היינו נפגשים בכל מיני מקומות.״
יוסי: ״ביקשתי מתומר לבוא ולתעד אותי בשנה שעברה כשהחלטתי שאני מוריד את השיער הארוך אחרי 7 שנים וזה היה מין איוונט קטן בשבילי. אמרתי לו: בוא קח מפתח לדירה שלי ותגיע לפני שאני מתעורר, ואיך שאני פותח את העיניים תתחיל את הקליק הראשון. תצלם אותי ותהיה איתי כל הבוקר מההתעוררות שלי עד משך היום. אני עושה מדיטציה בבקרים, מתפלל, מקלחת. הכל יצא הכי חושפני ואינטימי.
איך נינה (נינט) אשתך הגיבה לכל השיגעון הזה שלכם?
יוסי: ״כשאמרתי לה שתומר מגיע לצלם אותנו בבית בשש בבוקר היא אמרה: כל עוד אני לא בפריים הכל סבבה. ברור שעשינו לה כמה תמונות אבל זה שמור בכספות.״
תומר: ״תשמע בוא לא נשכח שנינה בעצמה היא אמנית אז היא מבינה הכל לגמרי. תאמין לי היא יותר משוגעת מכולנו ביחד.״
יוסי מאיפה ההשראה לתיעוד האינטימי הזה, להוריד את השיער הארוך ולהפוך הכל למיצג אמנות?
״סבא שלי גסס מסרטן במשך תקופה ארוכה. יום אחד בזמן שהייתי בהקלטות בצפון קליפורניה, קיבלתי טלפון שהמצב שלו מחמיר, שלא נשאר לו הרבה זמן וכדאי שאגיע לארץ. טסתי לישראל וביליתי איתו את ימיו האחרונים. גדלתי עם סבא שלי והיינו מאוד קרובים. הוא מאוד אהב מוזיקה והיה שומע ז׳אנרים מאוד מגוונים: מפרנק זאפה, מיילס דיוויס ועד אום כולתום. הוא הביא לנו את המוזיקה הביתה גם לי וגם לאבא שלי שהיה מתופף. במשך כל הימים האחרונים שלי איתו חשבתי איך אני מנציח את הזיכרון שלו. נזכרתי שהיו לו המון קלטות ישנות של טייפ. עם השנים הם נעלמו איפה שהוא בבית שלו כי הפורמט הזה נעלם. שאלתי אותו אם הוא יודע איפה הקלטות שלו. הוא לא ידע, אבל סבתא שלי מצאה אותן. הבאתי את הקסטות ללוס אנג’לס וקניתי מערכת סטריאו של בית עם טייפ ואקולייזר וכל הדבר הזה. חיברתי אותה באולפן והתחלתי פשוט לדגום את הקסטות הישנות ולהקשיב להן. היו ימים שהגעתי לאולפן והקשבתי איזה רבע שעה עשרים דקות לקסטות שלו רק כדי לקבל השראה לפני שאני בכלל מתחיל לגעת בדברים ולהתעסק איתם.״
השראה למוזיקה חדשה לגמרי?
״כן, בעצם המוזיקה נכתבה בהשראת הקסטות האלו, ושילבתי את זה יחד עם הקלטות של תפילות שהקלטתי בשבעה שלו. לקחתי את הדברים שהם מאוד ישנים ויצקתי אותם לתוך יצירה מאוד מודרנית. שירים שהם חלקם אסטרומנטילים, בחלק אני מארח אמנים מקומיים והמון מוזיקאים אחרים. הפרויקט הוא מאוד בהשראתו וסביב החיים של סבא שלי.״
המוזיקה שמזרחי הקליט הפכה לאלבום חדש: GRANDPA’S TAPES המבוסס על אוסף הקלטות הישן של סבא שלו, הוא סיפר לי שהפרידה מסבו שהובילה אותו לרצון, לשינוי והתנקות. מזרחי החליט להשיל מעצמו דברים וביניהם גם את השיער הארוך שהיה הסמל שלו במשך שנים. את סיפור הניקיון וההתחדשות הזו מתעד פרץ במצלמתו, על קנבס ובאמצעים אומנותיים ויזואלים נוספים. מזרחי: ״כשתומר הראה לי את הצילומים הרגשתי שיש משהו מאוד אמיתי, חזק, אורגני, לא מתייפייף ולא עשוי. אמרתי לו תשמע יש פה סיפור. זה היה עוד לפני שכתבתי תו אחד של מוזיקה. אבל ידעתי שעד שאסיים את התקליט נוכל לגבש רעיון משותף ולעשות משהו ביחד.״
תומר: ״יש לי קטע עם העניין של לשבת ולשמוע איך מוזיקאים יוצרים ואיך הם כותבים שיר. זה משהו שתמיד ריתק אותי. אז כשעלה הרעיון לצלם את יוסי בחיי היום יום שלו זה הדליק אותי.״
אמנים הם אנשים מאוד סוליסטים. איך זה הסתדר עם העבודה המשותפת ביניכם על התערוכה?
תומר: ״זו פעם ראשונה שהתמודדתי עם מישהו שדוחף אותי בחיים שלי. הייתי רגיל להיות זה שתמיד דוחף בכל פרוייקט שעשיתי, לא משנה אומנות או ביזנס.
יוסי: ״אני מתחבר מאוד למה שתומר אומר. מה שמשותף לנו ובכלל באומנות הרבה פעמים יש משהו מאוד סוליסטי. מה שהכי מגניב בחיבור הזה שתומר סיים לצלם אותי לא היה לנו שום רעיון של לעשות פרויקט משותף ביחד. זה היה בקטע של: אחי בוא תצלם אותי׳.
אני יודע שאתם לא רוצים לגלות יותר מידי, אבל בכל זאת, למה אפשר לצפות?
יוסי: ״אנחנו רוצים להביא חוויה לקהל של מעבר לבוא ולראות תערוכה של תומר פרץ או לשמוע תקליט של יוסי מזרחי. אנחנו לוקחים אותם לעולם פרטי שלנו עם הרבה שכבות. נספר להם סיפור משתי נקודות מבט שונות ותהיה מוזיקה חיה.
תומר: ״שום דבר לא הולך להיות סטנדרטי, יש פה שילוב של ישן וחדש. מיקס מדיה, אני יכול להגיד שיהיו המון הפתעות וזה עובד על כל החושים.״
Double Exposure – Art Installation by Tomer Peretz and Joseph E-Shine
https://vs3d.com/double-exposure