תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ההוליוודית מלאה כידוע במפיקים, יוצרים ומנהלים יהודים. לעיתים נראה כאילו יש גן יהודי שמושך אותנו אל עולם הבידור בארצות הברית.
אחת הדמויות הבולטות בתעשיה בשנים האחרונות הוא דיוויד שור שאחראי על סדרות מצליחות רבות שכולנו אוהבים כמו: NYPD blue ,FAMILY LAW, הכותב והיוצר של הסדרה המפורסמת זוכת פרס האמי HOUSE שהפכה אותו לכוכב, תסריטאי ומפיק מבוקש.
דיוויד שור נולד ב– London, Ontario שבקנדה לזוג הורים יהודים. בן בכור בשלישיה עם שני אחים תאומים: אפריים ורפאל. שור, עשה את לימודיו הגבוהים בכלל בתחום המשפטים, והמשיך לעבוד בתור עורך דין מן המניין בטורונטו קנדה. בערבים היה חוטא בכתיבה למגירה, עד שיום אחד החליט להתמסר לאהבתו לאחר שהבין שחיידק הכתיבה אינו נותן לו מנוח. וכך, במקום להיכנס לסטטיסטיקה ולהיות עוד עורך דין יהודי עמיד ומצליח, ארז את מזוודותיו והחליף את קנדה הקפואה בקליפורניה החמימה. הוא שכר דירה בווסט הוליווד והתחיל לכתוב תסריטים.
כבר תקופה ארוכה שרציתי לראיין את שור. כעיתונאי שעבר לעבוד בארצות הברית, קל היה לי להזדהות עם כותב שעזב את ארץ מולדתו כדי להגשים חלום. הטיימינג היה מושלם. בימים אלו מככבת הסדרה החדשה שיצר ״THE GOOD DOCTOR״ על מסכי הטלוויזיה בארצות הברית וזוכה לביקורות נפלאות. בחודש הבא תעלה לראשונה לשידור גם בישראל.
ראשון בבוקר, עשיתי את דרכי בכביש המהיר שמוביל ל Pacific Palisades, שם מתגורר שור עם אשתו ג’ודי ושלושת ילדיהם. ג׳ודי פותחת את הדלת בשמחה ומזמינה אותי לסיור קצר בביתם היפיפה. בפינה הצפונית של הבית נמצא משרדו של שור וחדר הכתיבה שלו. על אחד המדפים מבצבץ פרס האמי שקיבל עבור HOUSE.
אנחנו מתיישבים לארוחת בוקר צבעונית עמוסה בכל טוב. בסופה לוגמים קפה עם קוביות שוקולד מריר בצד. שור שכידוע ממעט להתראיין מדבר עימי בחופשיות ובפתיחות, מוכן לענות על כל שאלה שאציג . שוחחנו על התחלת הקריירה שלו, ממה עשוי תסריט טוב, ההצלחה של ״האוס״, מה הוא חושב על ישראל, וגם חילצתי ממנו ממנו טיפים עבור כותבים צעירים שרוצים להצליח בתעשיית הטלוויזיה של עיר המלאכים.
דיוויד, בוא נחזור אחורה. כיצד עורך דין קנדי הופך ליוצר טלוזיוני זוכה פרסים בלוס אנג׳לס ?
״כל חיי רציתי להיות עורך דין. כשהפכתי לאחד, הבנתי שאני לא סובל אבל אני גם לא מאושר לגמרי. היה לי חבר טוב שעבד ככותב וההתבוננות בו סיקרנה אותי. חשבתי הרבה על המקצוע הזה, והחלטתי שאני צריך לנסות את עולם הכתיבה. אבל לא לקחתי את זה כמשרה חלקית או כמשהו בסופי שבוע, אלא בהחלטה די טיפשית זרקתי את עצמי למים העמוקים; פשוט עזבתי את עבודתי כעורך דין, עברתי ללוס אנג’לס והתחלתי לכתוב. להפתעתי המשפחה שלי הבינה שאני רציני בעניין והם די תמכו בהחלטה.״
מי נתן לך את ההזדמנות הראשונה?
״כתבתי תסריט נסיון לסיינפלד, זה לא כל כך הצליח ובטח שלא פתח לי את הדלת, אבל כן עזר לי להשיג סוכן פה באל איי.
PAUL HAGGIS (מי הבוס, פרקליטי אל איי, מיליון דולר בייבי )היה הראשון שהעסיק אותי. קיבלתי ממנו עבודה לכתוב ל– UNTOUCHABLE אבל זו הייתה משימה קטנה שלא הובילה לשום דבר אחר. שנה יותר מאוחר הייתה לו את הסדרה ״עשה זאת בעצמך״ שהציגה בטורונטו וHAGGIS שכר אותי לכתוב עבורו שם. זה הצליח, ומאז אני עובד בתחום. זה היה הדבר שבאמת פתח דלת עבורי. ״
בוא נדבר על HOUSE
״עבדתי קשה, עשיתי את דרכי והפכתי פתאום, אחרי עשרים שנה, בזכות HOUSE להיות כוכב בלילה אחד של אמי. עבדתי על תוכניות מצליחות לפני כמו: NYPD ו LAW and ORDER אבל לא קיבלתי הכרה גדולה. ב FAMILY LAW כבר הייתי אחד הבוסים. אז עבדתי בסדרות מאוד מצליחות ותוגמלתי יפה מאוד, אבל רציתי בייבי משלי. אני חושב שכל מה שעברתי זה כדי להיות מוכן ל״האוס״ ולדעת שהרשת תתן לי ליצור ולנהל סדרה משל עצמי. ״
מהיכן הגיע הרעיון ל HOUSE ?
״אני חייב קצת קרדיט לפול האגיס שדחף אותי לעשות תוכנית על רפואה. בהתחלה לא הייתי כל כך בעניין, אבל הוא שכנע אותי ובסוף הלכתי על זה. קיבלתי את הרעיון לדמות המרכזית, ואז התחלתי להתחבר לדמות ולהנות מתהליך הכתיבה שלה וזה הפך להיות משמעותי עבורי.
הופתעתי מאיך שהכל הלך חלק. זו הייתה התוכנית הראשונה שכתבתי ויצרתי והכל עבד ממש טוב: השגנו במאי טוב, את הכוכבים שאני אוהב, רשת הטלוויזיה והאולפנים אהבו את הרעיון ואת התוכנית מהרגע הראשון.
זה היה מסע קסום למרות שבדרך כלל כתיבה והפקה של סדרה לערוץ טלוויזיה זה סיוט. חבר טוב שלי פעם תאר את התהליך כ״להיות מוכה למוות בחלום של עצמך״. הרשת גורמת לך להיות אומלל בזמן שאתה נמצא בעבודת חלומותיך. אני לא רוצה להתלונן יותר מידי מכיוון שזו באמת עבודה חלומית, אבל יש הרבה כאבי ראש והמון בעיות בתהליך. זה מובן, מפני שאם אתה רוצה ליצור משהו לבד שיהיה רק שלך אז אתה יכול לצלם בגראז’ של הבית שלך וזה הכל. אבל אם אתה מחפש מישהו שישקיע מיליוני דולרים בחלומות שלך ויצור מזה תוכנית טלוויזיה אתה צריך לדעת שיהיו אנשים אחרים מעורבים, ויהיו להם דעות אחרות ואפילו נכונות על היצירה שלך. בגלל זה העובדה שהכל הלך חלק ונעים ב–״ HOUSE״ הפתיע אותי ואני חושב שלא הייתה לי עשיה כל כך חלקה מאז. ״
העבודה שלך ככותב בטלויזיה שונה אל מול המדיום הקולנועי?
״ההבדל בין סרטים לסדרות הוא שסרטים הם מדיום של במאים וסדרות טלויזיה הם מדיום של כותבים. בטלויזה הכותבים הם האחראים ואני אוהב את זה; הבמאי חשוב אבל הוא עונה (כפוף) לכותב. בסרטים הכותבים חשובים אבל הם עונים לבמאי. החזון האולטימטיבי בסרט הוא של הבמאי ובטלוויזה החזון הוא של הכותב.״
מה הופך סיפור לסיפור טוב?
״סיפור טוב זה סיפור שמפתיע אותי במובן הגיוני. שזה שילוב מוזר אבל חשוב. למשל ״בהאוס״ תמיד רצינו לעשות משהו שיזעזע, והסדרה בהמון פרקים זעזעה. האתגר היה לעשות משהו שישאיר את הצופים בשוק. אבל זה לא פשוט מפני שהצופים בסדרה מצפים להיות מופתעים. אז אני צריך לזעזע ולהפתיע אותם.. ועשר דקות לאחר מכן שהם יגידו ״אה כן .. זה הגיוני, עכשיו זה מתחבר לי. הייתי צריך לראות את זה מגיע. הסוד הוא למצוא דרכים וזוויות שונות להביט על דברים. ״
THE GOOD DOCTOR הסדרה החדשה שלך מוקרנת בימים אלו בפריים טיים של ABC. מהיכן הגיע הרעיון לסדרה?
״אני חייב לתת את הקרדיט לכותב והמפיק הקוריאנים. הם עשו את הפיילוט. צפיתי בו בקיץ, צלצלתי לסוכן שלי ואמרתי לו שאני רוצה לעשות את זה כאן בארצות הברית. גם שם אהבתי כמעט את כל הצדדים, אבל ידעתי שאני רוצה לשנות את השם. אני זוכר שהייתי בחו״ל, וכשחזרתי הצגתי את הסדרה בפני הבוסים של ABC והם כולם אהבו אותה. כאן התחיל תהליך ארוך של העבודה עליה; שכולל המון לחץ- אתה מוכר את הפיילוט בקיץ, כותב אתה הסדרה בסתיו, אבל לא לבד; אני הכתב הראשי אבל יש לי צוות של 8 כותבים נפלאים שעובדים עבורי. לא הייתי יכול לעשות את זה לבד. הסדרה הזאת מאוד אמיתית. היא מגיעה מהלב וריגשה אותי מאוד. אני חושב שהצופים יתרגשו ממנה גם כן.״
מה ריגש אותך בסדרה הזו?
״הדמות של שון. הוא גיבור אמיתי ולא אנטי גיבור. הוא בחור שמנסה לעשות דברים גדולים למרות המוגבלויות שלו. הרבה פעמים אנחנו רואים בטלוויזיה, בעיקר היום, את המגרעות של כל אחד: אלוכוהוליסטים או גיבורים אנטי חברתיים. לגיבור שלי יש קוש מולד; הוא מתמודד איתו ומנסה להצליח. זה הירואי ולכן קל להתחבר אליו. לכולנו יש קשיים, לכולנו יש דברים שאנחנו טובים בהם ודברים שאנחנו חלשים בהם, וזה מתגמל לראות מישהו מתגבר על הקשיים ועושה טוב לעצמו ולאחרים. זה מעורר השראה.״
״אני חושב ש THE GOOD DOCTOR היא סדרה מבדרת ומרגשת כאחד. היא אומרת המון עלינו כבני אדם: מלמדת שכולנו שונים, ושחשוב לראות את השוני הזה כהזדמנות ולא לשפוט אנשים בצורה שטחית. המסר בסדרה הוא: שברגע שאנחנו לומדים להכיר מישהו אז כל הדעות הקדומות שלנו נעלמות. לכולנו יש דעות קדומות, ונכון שבמקרים מסוימים יש בהן יש גרגר של אמת. אבל גרגר האמת הזה הוא כלום כשמביטים בתמונה הגדולה. אנחנו צריכים להיות יותר עמוקים ולהכיר אחד את השני. זה מה שעושה את העולם לטוב יותר.״
מי המודל לחיקוי שלך?
״יש הרבה כותבים שאני מעריץ אבל אין אף אחד שאני מנסה לחקות. אפשר לומר שאוסקר ווילד היה השפעה מאוד גדולה עבורי. אבל אני שונא להשתמש במילה השפעה כי אתה חייב למצוא את הקול של עצמך. אם אתה מנסה לכתוב כמו מישהו אחר זה יצא כמו גירסה מחווירה של הכותב שאתה מנסה לחקות.״
אתה גם מפיק ובמאי
״אני קודם כל כותב. פשוט בהוליווד אם אתה כותב טוב מתחילים לתת לך כל מיני טייטלים נוספים. אני מקבל קרדיטים של מפיק ראשי, נכון, אני מפיק את הסדרות שלי אבל בטלוויזיה תמיד הכותב הראשי הוא זה שמנהל את העניינים ורוב ההחלטות נעשות על ידו. בורכתי בכך שאני מוקף באנשים ממש טובים כי ״הרופא הטוב״ היא הפקה ענקית והייתי צריך ״עזרה חכמה״ ובהחלט קיבלתי אותה. אני רואה עצמי קודם כל ככותב ואז באמת כשותף בעשיה של איך להפיח חיים בתסריט שכתבתי.״
טיפ לכותבים צעירים שמגיעים לאל איי?
״לצעירים אני רוצה להגיד פשוט תמשיכו לכתוב. אל תתאכזבו אם אתם לא מקבלים מיד התייחסות זה אומר שאתם גדלים. אתם כותבים משהו וחושבים שזה מדהים; שימו את זה בצד ותחזרו לטקסט אחרי תקופה מסויימת ותראו איך אפשר לשפר אותו. אתם כל הזמן לומדים לכתוב טוב יותר אז תכתבו ותכתבו.. ושכתבו מחדש כל הזמן.
עוד טיפ הוא אל תפחדו ״להרוג את התינוקות שלכם״. כותבים צעירים עושים טעות שאני רואה המון: הם מתלהבים ומתאהבים בשורות של דיאלוגים שהם כותבים והם לא מבינים שאם זה לא משרת את הסצנה, אז זה לא דיאלוג טוב אפילו אם זה כתוב שנון. אם הסצנה שהם כתבו לא משרתת את הסיפור אז הסצנה לא טובה גם אם היא חכמה. הכל מתחיל ונגמר במה הסיפור שאתה מנסה לספר ברמה הכי בסיסית״
יש לך מערכת יחסים עם הטלוויזיה בישראל ?
״לישראל יש מקום חשוב בלב שלי. בשנים האחרונות הרבה דברים טובים מגיעים משם. אני גם מרצה מידי פעם בבית הספר לקולנוע בישראל. השנה קיבלתי משום מה פרס הוקרה על העשיה שלי בפסטיבל הסרטים הישראלי כאן בלוס אנג׳לס זו הייתה הפתעה עבורי.״
צפיתי בוונדר וומן?
״ישראלים כל כך מאוהבים בוונדר וומן וזה דיי מעצבן. כן, גל גדות ישראלית אבל זו בסך הכל אזרחות. זה כמו שאומרים עלי הוא יהודי אתם יודעים… הוא קנדי אתם יודעים. אלעד אתה מאוד שבטי אני רואה את הגאווה שלך ואתה מתרגש…״
ועדיין, הוליווד מאוד יהודית
״נכון, ובהתחלה זה היה מוזר עבורי כי לא גדלתי באל איי והקהילה היהודית בקנדה אז לא הייתה גדולה. פתאום לבוא לכאן ולראות כל כך הרבה יהודים בתעשיה זה מעניין. בקהילה היהודית אתה מוצא אנשים שונים עם גישות שונות אבל המשותף הוא שלכולם הייתה אמא יהודיה. גם ברמת הסוכנים אתה רואה שיש ייצוג ענקי ליהודים ואני חושב שצריכים לכתוב על זה ספר. למה יהודים נמשכים לתעשיית הבידור כאן. אין לי ממש תשובה לזה.״
מה החלום של דיוויד שור
״אני חולם לקחת קצת פסק זמן (צוחק). לא אני לא מצפה מאף אחד שירחם עליי, אני מרגיש בר מזל וגאה במה שעשיתי. אני חי מספיק שנים כדי לדעת שאני נהנה ממה שאני עושה. אני חולם על החברים שלי ולבלות איתם יותר זמן. לפעמים אני קם באמצע הלילה עם המחשבות שלי וכותב אותם בארבע בבוקר. זה יהיה מאוד חמדני מצידי לבקש יותר ממה שכבר שהשגתי- ״HOUSE״ הייתה תוכנית מאוד אישית והצלחתי להטיף לעולם ולספר ל -80 מיליון אנשים את הרעיונות, המחשבות והפילוסופיות שלי. זה חלום שהתגשם.״