אחרי פסק זמן ארוך מהופעות לטובת התמקדות באשתו ושתי בנותיו. עידן רייכל מגיע לסיבוב הופעות אמריקאי במופע אקוסטי, אינטימי אינטראקטיבי עם הקהל. ראיון מיוחד.
בשנים האחרונות התקבע מעמדו של עידן רייכל כאחד היוצרים הישראלים הגדולים בדורו. המוזיקה המגוונת שלו שחוצה תרבויות, עדות וסגנונות שבתה מזמן את לב הקהל הישראלי. במבט לאחור, נדמה שההצלחה של רייכל הייתה מיידית. כבר בסוף 2002 כשהוציא את אלבומו הראשון ״הפרויקט של עידן רייכל״. מאז, הוא משחרר אלבומים ולהיטים ששורפים את הרדיו ללא הפסקה, משתף פעולה עם החשובים שבאומני ישראל ועם אומנים רבים בחו״ל. המוזיקה של רייכל כבשה במהירות את המיינסטרים הישראלי ואף החלה מגדירה אותו. בזירה הבין לאומית, רייכל יחד עם חברי הפרוייקט שלו צוברים כבר שנים קילומטרז’ ארוך של הופעות בפסטיבלי מוזיקה נחשבים ברחבי העולם.
לפני כחמש שנים רייכל יצא לדרך חדשה, עבר לקדמת הבמה עם האלבום המצליח ״רבע לשש״, כשהוא מחליט לשיר את רוב שיריו בעצמו. במקביל, הגיע להופעות רבות ברחבי ארצות הברית, וצבר לו קהל מעריצים נאמן מהקהילה היהודית ומחוצה לה. רגע לפני שהוא נוחת לסיבוב מיוחד של הופעות אינטימיות, ישבתי עם רייכל לשיחת פייסטיים מישראל כדי לשמוע ממנו על קריירת הסולו המצליחה, מה הוא חושב על המוזיקה הישראלית של היום, כיצד השפיעו הזוגיות והאבהות על היצירה שלו, וגם, מה הוא מכין לנו בהופעה המיוחדת ב- ACE HOTEL בדאון טאון לוס אנג’לס.
עידן, אתה מסיים הפסקה של חודשים ארוכים ללא הופעות וחוזר להופיע קודם כל בארצות הברית. נראה כאילו זה היעד המועדף עליך?
״כן, כמעט ולא הופעתי השנה. לקחתי הפסקה לנוח ולהיות עם המשפחה. הרבה שנים שאני חי על הקו, אבל הפעם זו התרגשות אחרת בשבילי, מפני שבסיבובי הופעות רבים אתה ממשיך מתוך כוח האינרציה שמוביל אותך לעוד נסיעה ועוד נסיעה. עכשיו, אחרי הפסקה ארוכה של עשרה חודשים שלא הופעתי בחו״ל, לדעת שבעוד 4 ימים אני עולה על טיסה זו התרגשות אחרת. היום אני כבר אבא לבנות והן יודעות שאני הולך לטוס. ילדים מאבדים תחושת זמן; בשבילהם שבוע היעדרות מהבית זה קריטי ויכול להרגיש כמו חודש המתנה לאבא שיחזור. כן, אל איי זה תמיד כיף. בכלל אני אוהב לבוא אליכם. הפעם גם אסיים אצלכם את הסיבוב. כנראה שאחרי ההופעה האחרונה אשאר לסוף שבוע ואטייל.״
בפעם האחרונה שנפגשנו הכנתי כתבה על עברי לידר שהגיע להופיע כאן. אני זוכר שהצטרפת להופעה שלו בספונטניות, מה שהפך לאיחוד מרגש.
״כן, זה ריגש גם אותי כי זה היה חתיכת עניין. התחלתי כקלידן של עברי ובהתחלה של הפרויקט שלי עברי הכי תמך בי. הוא הפיק את ״בואי״- השיר הראשון שלי. התכוונתי לכל מילה שאמרתי על הבמה; הרבה אנשים הולכים ללמוד מוזיקה בקולג’ וכל מיני מקומות כאלו. לי הייתה הזכות ללמוד שלוש שנים ״באוניברסיטה למוזיקה של עברי לידר״ כשליוותי אותו והבטתי בו עובד: איש רגיש, מוכשר וגם סופר מקצוען. זה היה מעניין מאוד.״
אז מה מחכה לנו בהופעה הקרובה ב -ACE HOTEL ?
״זה מופע פסנתר, שהרעיון שלו הוא שאני כאילו מזמין את הקהל להיות אורח לערב בסלון שלי. הביצועים של השירים יהיו גרסאות יותר אקוסטיות, ובנוסף, אשתף בכל מיני סיפורים של מאחורי השירים, על החיים בכלל ועל ישראל. ההופעה תהיה יותר ספונטנית ופחות מהודקת אני אפילו פתוח לדיאלוג עם הקהל- אם מישהו רוצה שאנגן שיר מסויים. אני אנגן על פסנתר כנף, פסנתר חשמלי וכל מיני לופים וכלי הקשה. בנוסף אארח את עלי פריס, נגן קנון מרמאללה.״
אחרי קריירה סופר מצליחה עם הפרוייקט החלטת ב- 2013 לעבור לקריירת סולו. מה הביא אותך להחלטה הזו?
״בתהליך הכתיבה שלי בשנים האחרונות נכתבו המון שירים על הזוגיות שלי וקצת על הבנות שלי, אז הרגשתי שזה לא מתאים אם אלהק זמר אחר. מה, אמיר דדון ישיר שיר שכתבתי לבת שלי? זה נשמע מוזר. או שזמר מהפרויקט ישיר משהו שכתבתי לאשתי? עם הזמן התאספו שירים כאלו, והרגשתי שיש מקום להוציא לאור אלבום שהוא סולו. זו לא הייתה החלטה מסודרת שאמרתי לעצמי אוקי אני יוצא לקריירת סולו, זה פשוט קרה באופן טבעי.״
הזכרת את המשפחה. איך הזוגיות והאבהות משפיעים על המוזיקה והיצירה שלך?
״ברמת הכתיבה היו דברים שממש פתחו לי פינות בלב. התחלתי לכתוב ממקום אחר; ממקום פחות תמים, כי אתה מקבל את החיים ממרום הכובד שלהם. מצד שני, אני חווה את התם של הבנות שלי ואז אני כותב מהמקום הזה. יש גם דברים פרקטיים. למשל, פעם הייתי חי על מזוודה; ממש הייתה לי מזוודה מוכנה בחדר ובכל הזדמנות הייתי טס להופיע אפילו בהתראה של 24 שעות. במהלך סיבוב ההופעות האחרון שנמשך חודשים, הבת שלי חייגה אליי ושאלה אותי: אבא אתה כועס עליי? אמרתי לה: לא למה? והיא אמרה: ״אז למה אתה לא בא הביתה?״ הבת שלי, אז בת שלוש, לקחה את זה אישית והרגישה שאולי יש לה קשר לזה שאבא לא בבית. פתאום הבנתי שמישהו משלם מחיר על ההיעדרות שלי. היום צריכה להיות סיבה מאוד טובה כדי שאצא מהבית לחודשיים.״
במשך השנים ראיינתי המון אמנים ישראלים שהגיעו להופיע באל איי. אתה בין היחידים שאוחזים בקריירה רצינית בחו״ל, עם קהל נאמן וקבוע שמחכה לך. מה הסוד?
״אני לא חושב שיש לזה נוסחה או סיבה מסוימת. בפרויקט יש אוסף של אנשים שבנקודת זמן מסוימת יצרו איזו שהיא תבנית של כור ההיתוך הישראלי. היה משהו חברתי ויפה כזה שפתאום שומעים את האמהרית ב-2 בצהריים בגלגל״צ, או את הערבית של מירה עוואד, המרוקאית של שמעון בוסקילה ואת ״הנך יפה״ עם טקסטים תנ״כיים שהם יותר עכשוויים. המחמאה הכי גדולה שקיבלנו הייתה שהגדירו אותנו כ- מוזיקת עולם מישראל. זה גרם לגאווה גדולה במעגל היהודי מחוץ לישראל, ויצר קהל יהודי בכל העולם שמתעניין במוזיקה שלנו. גם לפנינו, זו היתה עופרה חזה שעשתה את זה בגדול בחו״ל, וגם אחינועם ניני עשתה דברים יפים. אסף אבידן עושה עבודה מדהימה בחו״ל והקריירה שלו היא אחת מהמובילות והמצליחות. אצלו אין חשיבות לזיהוי הישראלי, הוא שר באנגלית וזה עובד לו יפה מאוד. כל ההצלחות האלו הם השראה גדולה ומוכיח שגם אנחנו מהמזרח התיכון יכולים לפרוץ את הגבולות.״
לאחרונה נשמעו ביקורות נוקבות על ההצלחה של סטטיק ובן אל ועל הפופ הישראלי של השנים האחרונות. מה דעתך על המוזיקה הישראלית הנוכחית?
״אני חושב שאנחנו חייבים לקבל את העובדה שהעולם זז קדימה. גם אם חנה רובינא הייתה פתאום מתעוררת לחיים ובאה להבימה היא הייתה אומרת: אני לא מבינה את השפה הזו, ושואלת מה קורה פה. גם שחקנים מהדור היותר קרוב כמו יוסי בנאי לדוגמא; אם הוא היה רואה מה קורה בתחום שלו עכשיו אני לא בטוח שהוא היה מבין. בנאי היה עובד על מערכונים במשך חצי שנה. הקומדיה היום השתנתה לגמרי ולא בטוח שהוא היה מתחבר לזה. אבל העובדה היא שהיום אפילו אמנים ענקיים עושים שיתופי פעולה עם הזרם הצעיר. מדונה תמיד דואגת להתחבר לאופנה ולדיג׳ייז חדשים. אפילו פול מקרטני, שהוא אגדה בחייו, עשה שיתוף פעולה עם קניה ווסט וזה יפה מאוד. אני חושב שכל דבר שעשוי טוב יש לו מקום, ובסופו של דבר השירים של סטטיק ובן אל עשויים טוב. אתה יכול לאהוב או לא לאהוב אבל זה עשוי מצויין. אני באופן אישי אוהב את זה. אני לוחץ פליי ובום זה גורם לי לזוז.״
מתי נראה אלבום חדש ?
״באוקטובר האחרון הוצאתי אלבום אוסף של הופעות ומאז הוצאתי סינגלים. לאט לאט השתעשעתי במחשבה להוציא סינגלים ולא בהכרח אלבומים. פעם היו 2 סיבות להוציא אלבום: אם יש סיפור מהתחלה ועד הסוף, וכדי לאגד מעטפת שתחבר את המוזיקה לכדי מוצר שיווקי. היום הסיבה הזו כבר לא קיימת כי אתה יכול לשמוע מוזיקה און ליין. אני מתעסק בכתיבה חופשית ונראה מה יוביל למה. ״
לסיום מסר לקהל שיבוא לראות אותך באל איי?
״בא לי לראות קהלים חדשים, שאנשים יקחו צ׳אנס על זה. תביאו חברים שלכם. אנשים שלא שמעו אותי ואת המוזיקה שלי אף פעם. אני אשמח שההיכרות הראשונה שלנו תהיה דרך הפסנתר ולא דרך ההפקות הגדולות של הפרויקט.״