הוא התחיל את הקריירה המוזיקלית ככותב שירים, פרץ למרכז התודעה עם הלהיט ״אל העולם שלך״ וריגש עשרות אלפים בהופעה משותפת עם אנריקה איגלסיאס בפארק הירקון • ראיון עם רותם כהן, כוכב הזמר הלטיני של המדינה, לקראת הופעת הבכורה שלו בלוס אנג’לס
רותם כהן הוא אחד הזמרים הישראלים הכי אהובים בארץ בשנתיים האחרונות. הרזומה שלו כולל כבר: שלושה אלבומים מצליחים עם שלל להיטים בניחוח לטיני, פרס אקו״ם, והופעה אחת בלתי נשכחת עם אנריקה איגלסיאס מול קהל של 55 אלף צופים בפארק הירקון. מי היה מאמין שרק לפני חמש שנים הוא עוד נחבא מאחורי הקלעים, כתב לזמרים אחרים וניסה למצוא את הקול של עצמו.
כהן, (38), נולד וגדל בעיר לוד, לאב מהנדס מכונות בתעשיה הצבאית ולאם עובדת במחלקת הרווחה בעיר. בבית, סיפר לי, גדל על מוזיקה לטינית של חוליו איגלסיאס, אנריקו מסיאס, לאונרד כהן, מרסדס סוסה וסזריה אבורה.
את שירותו הצבאי עשה כהן בלהקה הצבאית של פיקוד העורף, ולאחר שחרורו החל לימודי משחק בניסן נתיב. כהן הוא לייט בלומר קלאסי. אחרי שהחליף עבודות בשרשרת, גילה את עצמו מחדש לקראת גיל 30 ואת החלום להיות זמר. הוא נטש את בית הספר למשחק לטובת הפסנתר וכתיבת שירים. לחשיפה הגדולה שלו ככותב זכה כשכתב את ״כשאחר״ לאייל גולן שהפך ללהיט ענק וזיכה אותו בפרס אקו״ם ב-2012.
הפריצה הגדולה של כהן כזמר מבצע הגיעה ב– 2013, עם סינגל הבכורה שלו: ״אל העולם שלך״, שזכה ל יותר מ -17 מיליון צפיות ביוטיוב. בשנת 2014 שיחרר את אלבום הבכורה שלו (עם אותו השם) שהגיע למעמד אלבום זהב, וזיכה את כהן בפרס ׳תגלית השנה׳ של אקו״ם.
עכשיו, הוא יוצא לסיבוב הופעות ראשון בארצות הברית, במהלכו יגיע גם ללוס אנג׳לס. בראיון טלפוני מהאולפן הביתי שלו סיפר לי על המעבר מכתיבת שירים למרכז הבמה, מי פתח לו את הדרך להצלחה, הקשר לאנריקה איגלסיאס שהוביל להופעה משותפת בפארק הירקון, וגם, מה הוא מתכנן לסיבוב ההופעות הקרוב בארצות הברית.
רותם סיבוב ראשון בארצות הברית, תחושותיך?
״האמת, לפני שנתיים הייתה לי הופעת ניסיון אחת בניו יורק שהייתה סולד אאוט וזה ממש ריגש אותי. אבל עכשיו זה סיבוב הופעות גדול, רציני ומכובד עם כל הלהקה והצוות שלי מהארץ. זו הפעם הראשונה שאני בכלל יוצא איתם מישראל. נעשה את ניו יורק, שיקגו, מיאמי, לוס אנג’לס וסן פרנסיסקו. אני מחכה לזה כל כך ממש מתרגש.״
מה אתה מתכנן להופעה באל איי?
״אני הולך לשיר שירים מכל האלבומים שלי וגם את כל הלהיטים שכתבתי לאחרים: דנה ברגר, שלומי שבת ואייל גולן. השאיפה שלי היא להביא לקהל האמריקאי את ההופעה הגדולה והמושקעת שאני נותן בארץ. אני יודע שבדרך כלל לאמנים ישראלים שמגיעים אליכם קשה עם האופרציה של מופע גדול. אבל אנחנו הולכים להשקיע; אגיע עם צוות של 15 איש. יכולנו למצוא סאונדמן מקומי מניו יורק או מלוס אנג׳לס, אבל אנחנו נבוא עם הסאונדמן שלנו ועם התאורן מהארץ ולא נתפשר. נביא גם את הלהקה המקורית וננסה לעשות את זה הכי קרוב שאפשר להופעה בישראל.״
התחלת בכלל ככותב שירים לאמנים אחרים. האמנת שתעשה את הדרך לקדמת הבמה?
״תשמע אני אשקר אם אגיד שלא האמנתי. באג’נדה שלי אני מאמין שמחשבה יוצרת מציאות. בעיני רוחי ראיתי את עצמי עושה קיסריה ומופיע עם אנריקה. עכשיו תחבר אותי בחזרה למציאות וזה בלתי נתפס שאירועים כאלו קורים. אני יושב בימי שישי לקידוש ביבנה עם ההורים שלי, שיהיו בריאים, ואמא שלי שואלת אותי: ״תגיד מתי בכלל התחלת לשיר.״ זה היה הכי הזוי, הם לא ציפו שזה יקרה.״
אין ספק שאתה אוהב להיות על הבמה. אז מדוע התחלת כאמן שכותב לאחרים ולא לעצמך?
״רציתי לשיר, ניסיתי, וזה לא התקבל. אבל אני מאמין שדברים לא קורים סתם, ושהזמן הנכון שלי לצאת החוצה היה כשהוצאתי את ״אל העולם שלך״. תשאל אותי היום אם זה הוגן שלא הצלחתי לפני ״אל העולם שלך״, אני אגיד שזה פייר כי זה לא היה רותם המדויק. כל דבר קרה לי בזמן שהיה צריך לקרות. אני לא בן אדם שמוותר לעצמו, אני עובד מאוד קשה עבור הדברים שלי. נלחמתי עם הציפורניים כדי שישמעו אותי, אבל הייתי צריך לעבור אולמות קטנים וליצור את הקהל שלי לפני שאני עושה קיסריה, וככה זה קרה.
אני מאמין שהברכה של אמן זה הקהל שלו. המון אמנים מפורסמים החמיאו לי על הקהל המיוחד שלי. ובאמת יש לי קהל מדהים. שהופעתי בניו יורק לפני שנתיים, קיבלתי בסוף ההופעה זר פרחים ענק ושוקולד מ״משפחת רותם כהן בפייסבוק״– עמוד מעריצים של 6000 איש. אין דברים כאלה. ״
מי פתח לך את הדלת?
״ואו.. תראה יש מלא מלא דלתות, לכל דלת היו לי אלף מפתחות ועבדתי קשה כדי למצוא את המפתח. אחרי שכתבתי לאייל גולן את ״כשאחר״, הפכתי להיות כותב שמקבל כל יום טלפונים מכוכבים גדולים שמבקשים שאכתוב להם. אז אני יכול לזקוף את זה לזכותו של אייל גולן שהאמין בי.
אני יכול לספר לך משהו שאף פעם לא גיליתי לתקשורת. את השירים האחרונים שהבאתי לאייל גולן הוא כבר סירב לקחת. הוא אמר שהשירים האלה נשמעים יותר מידי כמו רותם כהן. גם כשהתעקשתי הוא אמר ״אני אהרוס את השיר, עדיף שאתה תבצע אותו״. זה גרם לי להרגיש טוב עם עצמי, הבנתי שיש לי חתימה על השירים שלי.״
הפכת את המוזיקה למקצוע בגיל יחסית מאוחר.
״כן די מאוחר, על סף פלא טבע. רק בגיל 20 פלוס התחלתי לכתוב. בכלל כל הקריירה המוזיקלית שלי התחילה ממש במקרה. גם הכתיבה שלי באה ממקום מאוד צעיר ובוסרי. לא כתבתי שירים עם פזמונים. אני זוכר ששלחתי לזאב נחמה שירים שלי ויום אחד הוא צלצל אליי ואמר: אני אוהב מאוד את השירים ששלחת אבל אין לך פזמונים. אני הייתי ילד קטן ומרדן ואמרתי לו שאני לא רוצה לעשות מה שכולם עושים ושאני כותב שירים בלי פזמונים. הוא אמר לי: ״רותם, אתה לא תמציא את הגלגל. הקהל צריך פזמון להתחבר אליו.״ והוא צדק.
אז, עוד לא הכרתי אף אחד ולא היו לי קשרים. ניסיתי להתפרנס כשכיר: עברתי בין עבודות עד שמצאתי עבודה בתור מלהק ב״אח הגדול״. תוך כדי כתבתי מוזיקה במקלט של ההורים שלי בלוד. נהניתי מזה נורא וזה השאיר לי זמן תוך כדי לעשות מוזיקה. עד שהגיע מצב שאנשים באודישנים התחילו לזהות אותי ואת השירים שלי. התחלתי להרגיש לא בנוח והחלטתי שאני מתפקס על המוזיקה. השקעתי בזה את כל הזמן שלי, ועד ש ״אל העולם שלך״ יצא לא הוצאתי את הראש מהאולפן. ״
אי אפשר לא לדבר על החיבור וההופעה שלך עם אנריקה איגלסיאס, כנראה הזמר הלטיני הכי מפורסם בעולם.
״הדבר הזה מרגיש לי כמו סרט שרץ בראש. תמונה ראשונה– בזמן השירות הצבאי שלי היה שיר של אנריקה שנקרא bailamos . זה היה להיט מטורף. אני זוכר כל פריים בקליפ הזה. תמיד אמרתי לכולם סביבי איזה טוב אנריקה, איזה זמר ענק ושזה יכול להיות חלום לשיר איתו יום אחד. תמונה שניה – לפני שנה אני מוצא את עצמי מקליט שיר עם ׳דסמבר באונו׳ (זמר קובני מצליח). תוך כדי ההקלטות הוא אומר לי אנריקה פה אני רוצה שתכיר אותו. אנריקה בדיוק צילם בקובה את ״סובמה לה רדיו״. הנהג בחוץ לקח אותי לסט צילומים שלהם, הכרנו בקצרה ואנריקה אמר לי שהוא מאוד אוהב את ישראל. תמונה שלישית – חצי שנה אחרי זה אני מצלם שוב בקובה את אותו השיר של אנריקה בגרסה העברית שלו. השאר היסטוריה. אנריקה הזמין אותי לרומניה לקונצרט שלו, ישבנו ביחד בלובי של המלון והתחלנו לדבר ולהכיר. בשנה שעברה הוא הגיע להופעה בפארק הירקון והזמין אותי לשיר איתו מול 55 אלף איש.״
אני מחזיר אותך לרגע הזה שאתה על הבמה בפארק הירקון עם אנריקה איגלסיאס, מה מדד התרגשות?
״וואו זה היה סרט מטורף. איך שהתחיל״SUBEME LA RADIO״ עמדתי משמאל לבמה בטירוף והמנהל במה היה צריך לתפוס אותי בחולצה כדי שלא אתפרץ בתחילת השיר. הוא עשה ספירות באוזן, שלושים שניות ואז נתן לי להיכנס. איך שאנריקה התחיל לשיר כל פארק הירקון היה מואר באור לבן כאילו נחתה שם חללית. אני עולה על הבמה, אנריקה מחבק אותי ואנחנו מתחילים לשיר ביחד ואני חושב לעצמי וואט דה פאק מה קורה פה עכשיו. זה היה ענק. אני זוכר את המתח בארץ והתהיות האם זה יקרה ואם באמת נופיע ביחד. זה לא מובן מאליו; באותה תקופה ג’סטין ביבר הגיע להופיע בארץ סטטיק ובן אל חיממו אותו והוא אפילו לא פגש אותם במסדרון. אבל אנריקה היה חם ומקסים, הקרוואן שלי היה צמוד לשלו והוא היה מאוד נגיש.״
איזה אמנים מהווים השראה עבורך?
״גדלתי על המוזיקה של חוליו איגלסיאס שהוא השראה גדולה בשבילי. איימי ווינהאוס זו זמרת שהייתי מת להופיע איתה, היא הייתה ענקית. לצערי לא יצא לי אפילו לראות אותה מופיעה.״
מה החלום של רותם כהן?
״החלום שלי זה קריירה בינלאומית. להיות גאווה גם אצל כל הישראלים שעזבו את הארץ וגרים בחו״ל. אה כן, וגם שיהיה לי בית שני באל איי כדי שאוכל לבוא לבקר בלי להטריד אף אחד.”